Nedtrapning af afgift på el

Afgiften på forbrug af el bør nedtrappes i takt med at elproduktionen i højere grad bliver baseret på vedvarende energi. En vis afgift på el kan dog fastholdes, hvis formålet med afgiften er at spare på energi, lige meget om den er grøn eller sort.
Energi, industri og varme
År
2016
Anbefalingens status
Gældende
Adopted
Delvist
Emner
Grøn strøm
Impact of emissions
Både nationale og globale
Latest status update
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Den 24. juni 2022 blev aftalen Grøn skattereform for industri mv. vedtaget af regeringen og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti. Den grønne skattereform indebærer en højere og bredere CO2-afgift, der nu også omfatter fossil elproduktion. Det mindsker behovet for en CO2-komponent i elafgiften. Danmark importerer dog stadig el fra udlandet, som både kan være grøn eller fossil, hvilket kan begrunde fastholdelse af en vis CO2-komponent i elafgiften.

Derudover er elafgiften blevet lempet af flere omgange siden analysens udgivelse, herunder i Energiaftalen fra 2018 og med aftalen om Grøn skattereform for industri mv. Afgiften på el til opvarmning er sat ned til EU’s minimumssats. Afgiften til anden elektricitet sænkes gradvist til 56,1 øre/kWh i 2030. Der er dog stadig en betydelig afgift på el, som kan være relevant at nedtrappe i takt med, at elproduktionen i Danmark og særligt vores nabolande bliver mindre fossil. Derfor er anbefalingen stadig gældende: status = gældende.

Fremtidige skærpede energisparemål kan dog også begrunde fastholdelse af en vis energiafgift. Med nuværende politik forventes Danmark ifølge Klimarådets statusrapport fra 2022 at opfylde sit EU-energisparemål i 2030. Men i Fit-for-55