Tilskud til elbiler og plug-in hybridbiler

Når man køber en elbil, skal det udløse et fast tilskud uanset bilens størrelse. Et økonomisk skub til salget af både elbiler og plug-in hybridbiler kan bidrage til den vigtige grønne omstilling af transportsektoren.
Transportation
År
2018
Anbefalingens status
Ikke længere gældende
Adopted
Nej
Emner
Elbiler
Impact of emissions
Nationale
Latest status update
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Der er sket en stor udvikling i bilbeskatningen siden Klimarådets analyse. I februar 2019 blev der nedsat en kommission for grøn omstilling af personbiler. Kommissionen har efterfølgende fremlagt en række bilafgiftsmodeller i sin første delrapport Veje til en grøn bilbeskatning fra september 2020.

Siden Klimarådets 2018-analyse er følgende politiske tiltag blevet indført:

Derudover er der sket en stor udvikling på elbilmarkedet. Samlet betyder det, at Energistyrelsen i Klimafremskrivningen 2022 forventer, at der kommer til at være over 200.000 elbiler og plug-in hybrider i 2022 og ca. 1 mio. i 2030. Klimarådet anslog i sin hovedrapport fra marts 2020, at potentialet for antallet af elbiler og plug-in hybrider var 1,1 mio. biler ved brug af kendte tiltag og 1,5 mio. biler i udviklingssporet. Da størstedelen af reduktionspotentialet dermed forventes realiseret med vedtagne virkemidler, forventes reduktionseffekten af et tilskud at være begrænset. Og i lyset af de seneste års udvikling i elbilsalget er et yderligere økonomisk skub for salget blevet mindre relevant siden udgivelsen af analysen i 2018.

Den tidligere S-regering havde en ambition om 1 mio. grønne biler i 2030. Denne ambition forventes som nævnt ovenfor opfyldt i Klimafremskrivning 2022 på baggrund af vedtagen politik. Den nye SVM-regering vil dog undersøge muligheden for at øge ambitionerne for antallet af rene elbiler. Det står skrevet i Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag for Danmarks regering (december 2022). Der er dog endnu ikke vedtaget ny politik på området.

I den nye bilbeskatning er der ikke indført et tilskud til elbiler, og Klimarådets anbefaling er derfor ikke fulgt. Omlægningen af bilskatningen tilgodeser dog elbiler på anden vis. Klimarådets anbefalinger skal ses i forhold til det eksisterende afgiftssystem på tidspunktet for analysen. Den store omlægning af bilafgifterne betyder, at Klimarådets anbefaling ikke længere gældende i forhold til det nye afgiftssystem: status = ikke længere gældende.