Udfasning af 1.-generationsbiobrændstoffer i vejtransporten
Med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020 blev det besluttet, at soja- og palmeoliebaserede biobrændstoffer ikke bør kunne tælle med i Danmarks kommende CO2-fortrængningskrav, som implementeres fra 2022. Dermed udfases to af de 1.-generationsbiobrændstoffer, der vurderes at have stor risiko for at øge CO2-udledningerne set i et globalt perspektiv.
Regeringen har desuden i foråret 2023 foreslået et loft over 1.-generations biobrændstoffer kombineret med en forhøjelse af CO2 fortrængningskravet. Dette indgår i regeringens forslag til at nå 2025-målet. Klimarådets anbefaling er altså delvist fulgt. Samtidig blev det besluttet, at CO2-fortrængningskravet skal indregne alle de globale udledninger forbundet med biobrændstoffer fra 2025. Det er dog endnu usikkert, hvordan man vil indregne de globale klimaeffekter fra biobrændstofferne, og i årene frem til 2025 bruger Danmark potentielt stadig klimaskadelige biobrændstoffer. Derfor anbefaler Klimarådet fortsat, at 1.-generationsbiobrændstoffer udfases hurtigst muligt, selvom der er sket noget på området: status: gældende med modifikationer.