Ingen annullering af kvoter til opfyldelse i ikke-kvotesektor
Danmark har siden Klimarådets udgivelse valgt at benytte sig af muligheden for at annullere 4 mio. kvoter og kan vælge at annullere op til 4 mio. kvoter yderligere som led i at opfylde EU-forpligtelserne. Inden udgangen af 2024 skulle regeringen tage stilling til, om Danmark ville annullere 1,6 mio. kvoter, og beslutningen om de sidste 2,4 mio. kvoter skal træffes inden udgangen af 2027.
Regeringen har ved udgangen af 2024 valgt ikke at annullere de første 1,6 mio. kvoter. I Aftale om implementering af et grønt Danmark er der nemlig lagt op til at finansiere en del af tiltagene fra salg af de 4 mio. kvoter. Der er således lagt op til ikke at annullere de sidste 2,4 mio. kvoter.
I Statusrapport 2025 gjorde Klimarådet status på opfyldelsen af EU-forpligtelserne i ESR- og LULUCF-sektoren. Status er, at forpligtelserne opfyldes med vedtaget politik, og som det ser ud nu, er det således ikke nødvendigt at medregne de 4 mio. annullerede kvoter eller at annullere yderligere kvoter for at opfylde forpligtelserne. Der er dog stor usikkerhed om de fremtidige udledninger, og der kan derfor opstå et reduktionsbehov, som enten kan opfyldes med kvoteannulleringer eller med nationale reduktioner.
I Statusrapport 2023 skrev Klimarådet, at de seneste reformer af kvotemarkedet betyder, at klimaeffekten ved kvoteannulleringer vil komme tidligere, end de ville før reformerne. Præmisserne for Klimarådets tidligere anbefaling om ikke at annullere kvoter til opfyldelse af EU-forpligtelserne er således ikke længere fuldt gældende.
Med de seneste reformer af kvotemarkedet er der argumenter både for og imod kvoteannullering, som er beskrevet i Statusrapport 2024. Der er valide argumenter for, at både yderligere nationale tiltag og kvoteannullering kan være den bedste vej til opfyldelse Danmark EU-forpligtelser i ikke-kvotesektoren. Det er i sidste ende en politisk afvejning, hvilke argumenter der vejer tungest.
Klimarådet giver i Statusrapport 2024 ikke en egentlig anbefaling i spørgsmålet om kvoteannullering. I stedet har rådet belyst de væsentligste argumenter for og imod kvoteannullering i rapporten. Hvis man vælger ikke at annullere kvoter, er det dog vigtigt at være bevidst om, at det øger behovet for hurtig og markant handling især i landbruget. Eftersom Klimarådet forholder sig neutralt til muligheden for at annullere kvoter, er anbefalingen gældende med modifikationer.
Status = gældende med modifikationer.