Generel ensartet drivhusgasafgift

Der skal indføres en generel drivhusgasafgift, som skal indfases løbende frem mod 2030. En afgift er det mest omkostningseffektive middel til at nå Danmarks klimamål. Afgiften kan suppleres af bundfradrag eller tilskud.
Tværgående
År
2020
Anbefalingens status
Gældende
Adopted
Delvist
Emner
Drivhusgasafgift
Impact of emissions
Nationale
Latest status update
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Folketinget har vedtaget drivhusgasafgifter inden for industrien, varme- og elproduktion samt den ikke-vejgående transport. Nu venter de politiske forhandlinger om en afgift på landbrugets drivhusgasudledninger og en højere afgift på diesel. Der er altså ikke lang vej til at alle sektorer er omfattet af drivhusgasafgifter, som Klimarådet anbefaler.

Den 24. juni 2022 blev aftalen Grøn skattereform for industri mv. vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.   De nye CO2-afgiftssatser i 2030 er 750 kr. pr. ton CO2 for ikke-kvotebelagte virksomheder, 375 kr. pr. ton CO2 for virksomheder inden for kvotesektoren og 125 kr. pr. ton CO2 for mineralogiske processer mv. Det giver en samlet incitamentsvirkning på ca. 1.500 kr. ton CO2, når man samtidig inkluderer de foreslåede tilskudspuljer. Incitamentsniveauet stemmer overens med Klimarådets forslag.

Klimarådet peger i Statusrapport 2024 på, at der er usikkerhed om, hvorvidt CO2-afgiften for industrien er høj nok til at sikre den forventede produktionsnedgang i særligt udledende sektorer. Derfor anbefales det, at CO2-afgiften snarest muligt genbesøges med henblik på at overveje en højere afgift.

Ekspertgruppen for en grøn skattereform udkom med sin endelige afrapportering i februar 2024. Rapporten giver anbefalinger til afgifter på landbrugets metan- og lattergasudledninger. Der gives ikke anbefalinger til yderligere regulering af vejtransporten, som det ellers var planen. Det skyldes, at regeringen allerede forventes at indføre højere afgifter på dieselforbruget.

Ekspertgruppen opstiller tre modeller for afgifter i landbruget, som afspejler afvejning af forskellige samfundshensyn. Klimarådet anbefaler, at der sigtes efter en ensartet afgiftssats på tværs af sektorer. I model 1 og 2 svarer den marginale afgiftssats til niveauet for de ikke-kvotebelagte virksomheder i industrien, og vil dermed føre til en ensartet beskatning på tværs.

Regeringen har indkaldt grønne organisationer og landbruget til en trepart om den nye drivhusgasafgift. Efter trepartens møder venter de politiske forhandlinger om en afgift på landbrugets udledninger.

Klimarådet anbefaler fortsat ensartede CO2e-afgifter, der omfatter alle sektorer. De fleste sektorer er nu omfattet af CO2e-afgifter, men tilbage står de politiske beslutninger om afgifter på landbrugets udledninger. Derfor er Klimarådets anbefaling delvist fulgt og stadig gældende: status = gældende.