Permanent batterifradrag

Batteriet bidrager i dag til, at elbiler er dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Den værdibaserede registreringsafgift medfører således en uhensigtsmæssig beskatning af miljøteknologi. Derfor er batterifradraget i registreringsafgiften en god måde at fremme elbiler på og bør gøres permanent. Fradraget skal reduceres i takt med, at batterierne bliver billigere.
Transport
År
2018
Anbefalingens status
Ikke længere gældende
Er anbefalingen fulgt?
Nej
Emner
Elbiler
Påvirkning af udledninger
Nationale
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Der er sket en stor udvikling i bilbeskatningen siden Klimarådets analyse. I februar 2019 blev der nedsat en kommission for grøn omstilling af personbiler. Kommissionen har efterfølgende fremlagt en række bilafgiftsmodeller i sin første delrapport Veje til en grøn bilbeskatning fra september 2020.

Efterfølgende er følgende politiske tiltag blevet indført:

Anbefalingen om at gøre batterifradrag permanent er ikke fulgt, men Klimarådet vurderer samtidig, at anbefalingen ikke længere er relevant efter omlægning af bilafgifterne. Inden omlægning af bilafgifterne var der et stort energieffektiviseringselement i registreringsafgiften. Dette er nu lavet om til et CO2-tillæg, som på anden vis stiller elbiler bedre end konventionelle biler. Princippet om, at der ikke bør betales en afgift på 150 pct. for den teknologi, der muliggør CO2-neutrale biler, er stadig gældende, men idet CO2-rabatten til elbiler efter omlægningen af bilafgifterne er stor nok til, at den kan gøre op for et manglende batterifradrag, er anbefalingen om et permanent batterifradrag ikke længere gældende: status = ikke længere gældende.