Permanent batterifradrag
Der er sket en stor udvikling i bilbeskatningen siden Klimarådets analyse. I februar 2019 blev der nedsat en kommission for grøn omstilling af personbiler. Kommissionen har efterfølgende fremlagt en række bilafgiftsmodeller i sin første delrapport Veje til en grøn bilbeskatning fra september 2020.
Efterfølgende er følgende politiske tiltag blevet indført:
- Udløbsåret for batterifradraget til nu ændret til at være 2025, og
- En stor omlægning af bilafgifterne ved aftale om Grøn omstilling af vejtransporten 2020.
Anbefalingen om at gøre batterifradrag permanent er ikke fulgt, men Klimarådet vurderer samtidig, at anbefalingen ikke længere er relevant efter omlægning af bilafgifterne. Inden omlægning af bilafgifterne var der et stort energieffektiviseringselement i registreringsafgiften. Dette er nu lavet om til et CO2-tillæg, som på anden vis stiller elbiler bedre end konventionelle biler. Princippet om, at der ikke bør betales en afgift på 150 pct. for den teknologi, der muliggør CO2-neutrale biler, er stadig gældende, men idet CO2-rabatten til elbiler efter omlægningen af bilafgifterne er stor nok til, at den kan gøre op for et manglende batterifradrag, er anbefalingen om et permanent batterifradrag ikke længere gældende: status = ikke længere gældende.