Ingen forlængelse af processtrømordning for elbiler
Siden Klimarådets rapport er processtrømordningen blevet forlænget, og anbefalingen er dermed ikke fulgt. Kommissionen for grøn omstilling af transporten har ligesom Klimarådet efterfølgende anbefalet, at processtrømordningen ikke forlænges. Kommissionen anbefalede dette i september 2021, hvor ordningen stod til at blive udfaset med udgangen af 2021.
Den almindelige elafgift er siden Klimarådets rapport blevet lempet en smule i aftale om grøn skattereform fra 76,3 øre/kWh i 2022 faldende til 62,9 øre/kWh i 2030, (2022-priser).
Momsregistrerede virksomheder kan fortsat få tilbagebetalt afgiften af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet bortset fra 0,4 øre pr. kWh. I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 var der enighed om at ordningen forlænges til 2030.
Klimarådet mener fortsat, at processtrømordningen er uhensigtsmæssig, idet kørselsrelaterede eksternaliteter ikke beskattes tilstrækkeligt. Derfor anbefaler Klimarådet, at processtrømordningen afskaffes, så længe der ikke er kørselsbaserede afgifter på personbiler i Danmark. Samtidig anbefaler Klimarådet i sin Statusrapport 2024, at regeringen bør sikre et transparent og konkurrencepræget marked for opladning af elbiler. Dette kan blandt andet ske ved at afskaffe den nuværende refusionsordning for elafgiften (processtrømordningen): status = gældende.