Ingen forlængelse af processtrømordning for elbiler

Firmaer kan få godtgjort energiafgiften på den el, som de sælger til private elbilejere gennem deres ladestandere i en ordning kaldet processtrømordningen. Ordningen er ikke en samfundsøkonomisk effektiv måde at fremme elbilisme, da den ikke ligestiller elafgifter for alle elbilister.
Transport
År
2016
Anbefalingens status
Gældende
Er anbefalingen fulgt?
Nej
Emner
Elbiler
Påvirkning af udledninger
Nationale
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Siden Klimarådets rapport er processtrømordningen blevet forlænget, og anbefalingen er dermed ikke fulgt. Kommissionen for grøn omstilling af transporten har ligesom Klimarådet efterfølgende anbefalet, at processtrømordningen ikke forlænges. Kommissionen anbefalede dette i september 2021, hvor ordningen stod til at blive udfaset med udgangen af 2021. 

Den almindelige elafgift er siden Klimarådets rapport blevet lempet en smule i aftale om grøn skattereform fra 76,3 øre/kWh i 2022 faldende til 62,9 øre/kWh i 2030, (2022-priser).

Momsregistrerede virksomheder kan fortsat få tilbagebetalt afgiften af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet bortset fra 0,4 øre pr. kWh. I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 var der enighed om at ordningen forlænges til 2030.

Klimarådet mener fortsat, at processtrømordningen er uhensigtsmæssig, idet kørselsrelaterede eksternaliteter ikke beskattes tilstrækkeligt. Derfor anbefaler Klimarådet, at processtrømordningen afskaffes, så længe der ikke er kørselsbaserede afgifter på personbiler i Danmark. Samtidig anbefaler Klimarådet i sin Statusrapport 2024, at regeringen bør sikre et transparent og konkurrencepræget marked for opladning af elbiler. Dette kan blandt andet ske ved at afskaffe den nuværende refusionsordning for elafgiften (processtrømordningen): status = gældende.