Stop for salg af fossile biler i 2030

Transportens udledninger skal reduceres væsentligt, for at Danmark kan nå sine klimamål. Derfor skal salget af fossile biler stoppes i 2030. Et stop for salg af fossile biler vil sikre at der ikke kører flere fossile biler på vejene langt efter 2030.
Transport
År
2018
Anbefalingens status
Gældende
Er anbefalingen fulgt?
Delvist
Emner
Elbiler
Fossile brændsler
Påvirkning af udledninger
Både nationale og globale
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Siden Klimarådet i 2018 anbefalede et stop for salg af fossile biler, er der sket en del udvikling på området. I transportaftalen fra december 2020 blev det aftalt, at den daværende regering skulle arbejde for at muliggøre et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 i EU. Siden da har EU sat en slutdato for salg af fossile biler, så alle biler i nysalg senest i 2035 skal være CO2-neutrale. Det vedtog Ministerrådet- og Europa-Parlamentet i marts 2023 som et led i EU’s Fit for 55-aftale. Klimarådets anbefaling er altså delvist fulgt.

Klimarådets anbefaling om en slutdato for salg af fossile biler er fortsat gældende, men skal nu ses i lyset af EU's krav om stop af fossile biler i 2035 og en væsentligt hurtigere indfasning af elbiler end hidtil antaget. Alene i 2024 udgjorde elbiler over halvdelen af salget af nye personbiler, og ifølge Klimarådets skøn fra Statusrapport 2025 forventes elbiler at udgøre op mod 85 procent af nysalget i 2030.

Status = gældende.