Højere afgift på diesel

De nuværende afgifter på transport afspejler ikke de omkostninger, der er forbundet med kørslen. Derfor skal afgiften på diesel hæves, indtil en generel drivhusgasafgift indføres. En højere dieselafgift vil sænke de danske udledninger fra transporten og nærme sig det tyske afgiftsniveau.
Transport
År
2021
Anbefalingens status
Gældende
Er anbefalingen fulgt?
Nej
Emner
Lastbiler
Fossile brændsler
Påvirkning af udledninger
Både nationale og globale
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Siden Klimarådets analyse er der lavet en aftale om en Grøn skattereform for industri mv.. Derudover er lastbilerne blevet pålagt en ny CO2-differentieret og kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, der indfases fra 2025.  Afgifterne er dog stadig betydeligt lavere end de eksterne omkostninger forbundet med lastbilkørsel.

SVM-regeringen foreslår at hæve afgiften på diesel med 50 øre pr. liter. Afgiftsforhøjelsen er dog endnu ikke vedtaget.

Klimarådet peger i sin Statusrapport 2024 på to overvejelser, som er belæg for højere afgifter på lastbilernes dieselforbrug. Det gælder:

  1. Samfundsøkonomiske overvejelser om eksterne omkostninger forbundet med lastbilkørsel og
  2. en afgiftssammenligning med afgiftsniveauer i Tyskland.

Klimarådet peger på en pragmatisk løsning, hvor det danske afgiftsniveau sigter efter nogenlunde rammer det tyske. Dette tilsiger en yderligere forhøjelse af afgifterne på omkring 40 øre ud over regeringens forslag på de 50 øre. Derfor anbefaler Klimarådet, at dieselafgiften forhøjes mere end regeringens foreslåede niveau.

Regeringen har endnu ikke vedtaget en højere afgift på diesel. Klimarådets anbefaling er altså endnu ikke fulgt og er stadig gældende: status = gældende.