Miljøzoner i byer

En markant del turene for de små og mellemstore lastbiler udgøres af distribution af varer til butikker og virksomheder i byerne. Særlige miljøzoner i byerne kan bidrage til at fremskynde salget af CO2-neutrale lastbiler.
Transport
År
2020
Anbefalingens status
Fulgt, derfor ikke længere gældende
Er anbefalingen fulgt?
Ja
Emner
Lastbiler
Påvirkning af udledninger
Nationale
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

En ny aftale om miljøzoner er indgået i 2022 og træder i kraft i 1. januar 2023. Det betyder, at kommunerne fremover har mulighed for at etablere nulemissionszoner i afgrænsede byområder.

Den 24. juni 2022 blev et flertal i Folketinget derudover enige om en ny CO2-differentieret og kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Afgiften træder i kraft 1. januar 2025 for lastbiler over 12 ton og 1. januar 2027 for lastbiler over 3,5 ton. Afgiftssatsen forhøjes for kørsel i byområder, hvor der er miljøzoner. Formålet med kørselsafgifterne er at mindske de kørselsbaserede eksternaliteter ligesom formålet er med miljøzonerne. Klimarådet anbefaler dog fortsat, at de kørselsbaserede afgifter også differentieres efter tid og sted for at sænke kørslen mere præcist, der hvor der er behov for det.

Klimarådet vurderer, at miljøzoner og på sigt nulemissionszoner kan være et nyttigt værktøj. Og samtidig kan det give incitament til omstillingen til nuludledningslastbiler som fx ellastbiler. Men idet der er vedtaget en aftale på området, er anbefalingen fulgt og ikke længere gælde: status = fulgt, derfor ikke længere gældende.