Passagerafgift på flyrejser
Siden Klimarådets udgivelse har EU-Kommissionen i forbindelse med fit-for-55-pakken foreslået regulering af både luftfarten og skibsfarten. EU’s forskellige forslag gælder dog hovedsageligt kun for flyrejser mellem EU-destinationer og ikke rejser ud og ind af EU. EU’s nye Iblandingskrav er dog foreslået til at gælde for rejser ud af EU også. EU-Kommissionens forslag tager dog fortsat ikke hånd om luftfartens ikke-CO2-udledninger eller den manglende momsbetaling på luftfart. I det lys fastholder Klimarådet sin vurdering, at Danmark med fordel kan indføre passagerafgifter særligt for flyrejser til og fra destinationer uden for EU.
Den 15. december 2023 blev der indgået Aftale om grøn Luftfart i Danmark. Aftalen indeholder en passagerafgift på flyrejser og herefter har regeringen fremsat et lovforslag herom. I henhold til aftalen vil passagerafgiften i gennemsnit stige fra 70 kr. pr. rejse i 2025 til i gennemsnit 100 kr. pr. rejse i 2030. I henhold til aftalen vil afgiften differentieres efter destination, således at afgiften vil være lavest på de korte rejser og højest på de lange rejser. Når afgiften er fuldt indfaset i 2030, vil der blive opkrævet mellem 310 kr. til 410 kr. pr. rejse på mellem- og langdistancerejser. Derved er afgiften nogenlunde på samme niveau som vores nabolande, set i forhold til det niveau som fremgik i Klimarådets analyse fra 2019.
Da der er nu bliver indført en differentieret passagerafgift på flyrejser på niveau med vores nabolande er Klimarådets anbefaling fulgt, og er derfor ikke længere gældende: status = Fulgt, derfor ikke længere gældende.